تبلیغات
گروه مشاوره سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان و اردن - واحد مشاوره سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه , لبنان , اردن

واحد مشاوره سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه , لبنان , اردن

 آشنایی با واحد مشاوره مجتمع شهید چمران بیروت

 اقدامات مرتبط و نوع خدمات :

تحولات سریع اجتماعی و اقتصادی در جهان امروز پیچیدگی  روابط انسانی و تنوع مشاغل و رشته های تحصیلی را موجب گشته است در چنین شرایطی  شما در طول تحصیل ممکن است با مشکلات  زیادی   نظیر گزینش  رشته تحصیلی یا شغل مناسب مشکلات خانوادگی , اقتصادی ,روانی و رفتاری مواجه گردد که حل پاره ای از آنها از عهده شما خارج است :

* آیا مشکل خود را با دوستانتان در میان می گذارید ؟

* آیا از خویشاوندان و همسایگان کمک می طلبید ؟

* آیا از کتاب و رسانه های گروهی کمک می گیرید ؟

* آیا مشکل را با علمای مذهبی مطرح می کنید ؟

* آیا از معلمان و اولیا ء مدرسه یاری می خواهید ؟

* آیا به انجمن اولیا ء و مربیان مراجعه می کنید ؟

* اگر آنان در پاره ای از موارد نتوانند به شما کمک کنند چه می کنید ؟

یکی از افرادی که می تواند در حل مسائل و مشکلات شما را یاری کند مشاور مدرسه است این مطالب به منظور آشنائی بیشتر شما با کار مشاوره تهیه شده است که با مطالعه آن می توانید در جهت رفع مشکلات خود از خدمات مشاوره ای حداکثر استفاده را بنمائید.


مشاور راهنما کیست ؟

مشاور یکی از کارکنان مدرسه است که حداقل دارای درجه لیسانس بوده و مسائل تعلیم و تربیت ,روانشناسی و فنون مشاوره و راهنمائی آشنا می باشد او کسی است که با دارا بودن تخصص و تجربه لازم می تواند شمارا با همکاری کارکنان مدرسه در حل مشکلات شما را یاری کند مشاور از خصوصیات حرفه ای نظیر راز داری علاقه مند کمک به دیگران صمیمیت و مهربانی برخوردار است و اماده است همیشه شما را در جهت حل مشکل بپذیرد بنابراین لازم است در برخورد با هرگونه مشکلی اعم از مسائل  تحصیلی ,طرح ریزی های شغلی و برنامه ریزی درسی یا مشکلات مربوط به رفتار  خود با مشاور مدرسه تماس بگیرید.

وظایف و مسئولیتهای مشاور مدرسه

مشاور راهنما در مدرسه وظایف متعددی به عهده دارد که اهم آنها به شرح ذیل است :

1-دادن اطلاات تحصیلی و شغلی به دانش اموزان و برنامه ریزی تحصیلی

2- کمک به حل مسائل و مشکلات دانش اموزان از طریق تشکیل جلسات مشاوره فردی و ...

3- ارجاع دانش آموز به متخصصان و سازمان های مربوط در مواردی که انجام کمک خارج از تخصص وی باشد

4- شناخت دانش آموزان با استفاده از آزمونها و فنون مختلف دیگر به منظور راهنمائی آنان در حل مسائل و مشکلات

5- کمک به دانش اموزان در جهت شناخت استعدادها ,توانائی ها ,رغبت هاو محدودیت های خود به منظور طرح ریزی های تحصیلی و شغلی

6- کمک به اولیاء دانش اموزان به منظور شناخت و راهنمائی فرزندان خود در زمینه هخای مختلف

7-  آشنا کردن وا لدین دانش اموزان و کارکنان مدرسه با هدف ها و خدمات راهنمائی و جلب همکاری آنان در پیشبرد برنامه های مشاوره و راهنمائی

وظایف والدین دانش آموزان در جهت همکاری با  مشاور مدرسه

باید توجه داشت که کمک مشاور به دانش آموز در صورتی تاثیر  مطلوب خواهد داشت که مشاور از همکاری متقابل دانش آموز , معلمان , مدیران و والدین برخوردار باشد . بنابراین همه افراد در این زمینه وظایفی به عهده دارند که به پاره ای از وظایف اولیای دانش اموزان در این مورد اشاره می شود:

1- اولیای دانش اموزان به محض آن که احساس نمایند فرزندشان با مشکلی روبرو است که خود قادر به حل آن نمی باشند باید اورا به مشاور ارجاع دهند و مشاور  مدرسه  را نیز در جریان امر بگذارند

2- والدین باید اطلاعات لازم را در مورد فرزند خود در اختیار مشاور بگذارند تا او براساس این اطلاعات شناختی که از دانش آموز حاصل می نماید به علل مسائل و مشکلات پی برده در رفع مشکل وی را یاری کند

3- براسی رفع مشکل دانش آموز برنامه ها و فعالیتها یی که بوسیله مشاور طرح ریزی می شوند باید به مرحله اجرا در آید قسمتی از این فعالیت ها که به اولیا ء وی مربوط می شود می بایستی به وسیله آنان اجرا گردد.

4- اولیا ئ دانش آموزان باید در جلساتی که برای توجیه خدمات راهنمائی و انجام فعالیتها یی در این زمینه تشکیل می شود شرکت نماید.

5- پرسشنامه ها و فرمها یی که بوسیله مشاور به منظور پاسخگوئی جهت والدین ارسال می شود باید تنظیم و اعاده نمایند.

6- والدین باید در زمینه میزان هوش ,استعداد و توانائی ها و محدودیت های فرزند خود با مشاور به تبادل نظر بپردازند تا توقع بیجا از فرزندشان نداشته باشند. لازم به یادآوری است که والدین دانش اموزان باید توجه داشته باشند که مشاور حلال همه مشکلات نیست بلکه او به دانش آموزان کمک می کند که راه حل مشکل خود را بیابند . وظیفه مشاور فراهم کردن امکانات و کمک های لازمی است که می تواند برای دانش آموز سودمند باشد.

نمونه ای از مشکلاتی که  شما ممکن است با آنها مواجه گردد و شما می توانید در حل آنها از مشاور کمک بگیرید :

- گوشه گیر و در خود فرورفته زود رنج است کم رو و ازحضور در مجالس و گروه های نامانوس بیمناک می باشد اعتیادات زیان اوری دارد دزدی می کند

  دروغ می گوید از دیگران بدگوئی می کند با دیگران جوش نمی خورد و حسن سلوک و همکاری لازم را ندارد گاهی دچار لکنت زبان می گردد

متکی به دیگران است

 در انجام کارها نامرتب است

نسبت به افراد خانواده بد رفتاری می کند

زور گو و پرخاشگر است

در امور مربوط به بلوغ و نوجوانی با مشکلاتی مواجه است

 بی قرار و ناارام است

خسته به نظر می رسد

- نسبت به دیگران بد بین است

- پشتکار لازم را ندارد

- خیالبافی می کند

- ترس های نابه جا دارد

- در بعضی از امور حساسیت زیاد نشان می دهد

- از رفتار کارکنان مدرسه ناراضی است

- در امور تحصیلی پیشرفت مورد نظر را ندارد

-به طور غیر منتظره  در فارگیری دروسش سستی نشان می دهد

- از مدرسه گریزان است

- در مورد استعدادها ,توانائی ها و علائق خود شناخت لازم را ندارد

- راجع به شرایط قبولی در امتحانات به اطلاعاتی نیازمند است

- در باره امکانات تحصیلی بعد از دوره راهنمائی آگاهی ندارد

- به اجبار باید اورا وادار به انجام تکالیف مدرسه و درس خواندن نمود

- برای انتخاب رشته تحصیلی احتیاج به اطلاعات و کمک دارد

- برای انتخاب شغل اینده خود به اطلاعاتی نیازمند است

- روش صحیح مطالعه را نمی داند

- تعیین رشته دانشگاه های دولتی , آزاد, و غیره ....

مجددا یاد آوری می شود که بهتر است با ملاحظه  علائم اولیه بروز مسائل و مشکلات به مشاور مدرسه مراجعه نمایید و مطمئن باشید که با کمال خوشرویی به منظور کمک در حل مشکل شمارا خواهد پذیرفت . در نظر داشته باشید که پیشگیری به مراتب ساده تر از درمان است و راز داری اساس کار مشاوره است

 

 

سرگروه مشاوره و روانشناسی

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه لبنان و اردن

حسن بقایی

1394-95

ساعات حضور

روزهای حضور

 8تا13

دوشنبه سه شنبه چهارشنبه- پنج شنبه - جمعه

 





موضوع: دانش آموزان، اولیای دانش آموزان،
[ پنجشنبه 21 آبان 1394 ] [ 07:18 ب.ظ ] [ حسن بقایی ]
ابزار رایگان وبلاگ

ابزار وبلاگ

کد جمله های دکتر شریعتی