تبلیغات
گروه مشاوره سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان و اردن - شیمی را چگونه مطالعه کنیم؟

شیمی را چگونه مطالعه کنیم؟

این سوالی است که بیشتر دانش آموزان برای یادگیری درس شیمی از معلمان خود می پرسند و غالباً با پاسخ های متفاوت و متنوعی روبرو می شوندکه ناشی از برداشت معلمشان از اهداف آموزشی مطالب درسی کتاب ها می با شد.

مبنای مطالعه ی درس شیمی امتحانات و نحوه ی انجام آن ومحتوای اهداف درس توسط معلمان گرامی است ،ما در اینجا سعی می کنیم تا مشترکات این دو شیوه بیان شود تا حتی الامکان مشکل دانش آموزان برطرف گردد.

مقدمه:

1- هیچگاه تا روز قبل از امتحان منتظر نمانید تا مطالعه را شروع کنید بلکه به مرور و بر اساس زمان بندی مناسب یادگیری مستمر را ادامه دهید.

2- همیشه تکالیف درسی را که به شما داده می شود به طور کامل انجام دهید، زیرا دانش آموزانی که با وظیفه شناسی تکالیف درسی خود را انجام می دهند، در یادگیری مفاهیم موفق تر بوده اند و نمره های بالاتری بدست می آورند.

3- همیشه برای مطالعه ی خود برنامه ریزی کنید تا با قرائت و مرور مطالب گذشته در هر روز مطلبی برای شب امتحان باقی نماند تا سبب نگرانی و دلهره شما شود.

4- برخلاف بعضی از شیوه های نامناسبی که شما برای خود جهت آماده کردن امتحان بکار می گیرید و تمام شب را بیدار می مانید ؛ بهتر است که در روز و به موقع مطالعه انجام دهید

باتوجه به سوالات متنوعی که در امتحانات می شود و مطالب درسی که محتوای آن ها بیشتر در یکی حالات زیر است برای شما 12 فن یادگیری را ارئه خواهیم کرد:

الف) مطالبی که فقط حفظ کردنی هستند مانند: نظریه ها و قانون های علمی

ب) مطالبی که احتیاج به نوشتن و تمرین کردن دارد ماند: موازنه واکنش ها

ج) مطالبی که باید با استفاده ازمطالب حفظی و تمرین انجام دادن آموخت مانند: حل مسئله ها و...

12 فن خاص برای خواندن و مطالعه ی درس شیمی:

1- بخاطر داشته باشید که خواندن 10 صفحه از کتاب شیمی مشابه خواندن 10 صفحه از یک کتاب تاریخ و یا ادبیات نیست، متن مربوط به این درس پیچیده تر است زیرا که می تواند شامل: فرمول ها، نمودارها، تصاویر و مفاهیم مشکل باشد. بنابراین شما نیاز دارید تا برای خواندن ، فکر کردن و انجام تکالیفتان زمان بیشتری را اختصاص دهید. به عنوان مثال ؛ممکن است برای تسلط بر5 صفحه از یک کتاب شیمی نیاز به 50 دقیقه زمان باشد.

2- سعی کنید تا قدرت انتقال خود را بهبود ببخشید. به همین خاطر تکالیفتان را دسته بندی کنید و آن ها را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید؛ برای مثال برای مطالعه ی 20 صفحه از کتاب آن را به 4 بخش 5 صفحه ای تقسیم بندی کنید

3- به طور فعال مطالعه کنید وبدنبال ایده ها وفکرهای بهتر برای یادگیری باشید. واز رفتار هایی که سبب غیر فعال شدن ذهنتان می شود پرهیز کنید، مثلاً از لایت کردن کتاب ( استفاده از ماژیک مارکر برای مشخص کردن متن کتاب) بپرهیزید و بجای آن از نوشتن خلاصه ی مطالب خوانده شده و استفاده از ایده های کلیدی در حاشیه کتاب استفاده کنید.

4- هنگامی که شما می خواهید در حاشیه کتاب خود مطالبی بنویسید بهتر است که از ایده و تفکر خود مثال ها و یا فرمول ها را شرح دهید؛ زیرا این روش به اندازه ی کلمات داخل متن مهم هستند .

5- هنگام مطاله ممکن است یکسری سوال برایتان پیش بیاید،آن ها را در یک کاغذ بنویسید و سعی کنید جواب آن ها را پیدا کنید و یا از معلمتان در اولین فرصت بپرسید و هرگز منتظر نباشید تا شب قبل ازامتحان سعی در کشف آن ها داشته باشید زیرا شب قبل از امتحان زمان مناسبی برای کشف مطالب و پیدا کردن راه حل منطقی نیست.

6- برای یاد داشت هایی که در کلاس و یا کتاب های مختلف در ارتباط با درس تهیه کرده اید زمان مناسب در نظر بگیرید و سعی کنید آن ها را در یک فترچه مخصوص خلاصه نویسی کنید.

7- بلافاصله بعد کلاس وقت مناسبی را جهت ویرایش و مرور یادداشت های خود در نظر بگیرید زیرا این زمان ، بهترین فرصت برای کشف ایده ها و مفاهیمی خواهد بود که شاید سر کلاس از آن ها چیزی متوجه نشده اید و یا ناقص درک کرده اید ، و سعی کنید مطالب را با کتاب درسی خودتان مقایسه کنید و درستی کشف ایده خود را در یابید

8- جهت آماده شدن برای امتحان وقت مناسبی را در نظر بگیرید و تعدادی مسئله حل شده تهیه کنید و آن ها را مطالعه کنید ،سپس با استفاده از آن ها مسائل مشابه آن ها را مورد بررسی قرار داده برای هر کدام روش حل مناسبی طراحی کنید . در صورت نیاز معادله یا فرمول مربوط به مسائل را از کتاب درسی خود پیدا کنید.

9- هنگام جواب دادن به سؤالات و مسئله ها به خود اطمینان دهید که شما قادر هستید به سوال جواب مناسبی دهید. برای افزایش اطمینان می توانید از خود بپرسید که این مسئله جزء کدام دسته از مواردی است که قبلاً حل کرده اید ؟ و در ذهن خود مسائلی را بخاطر آورید که قبلاً در دفترچه مکمل سؤالات کتاب خود به آن ها پاسخ داده اید.

10- یکی ازهمکلاسی های خود را به عنوان شریک مطالعاتی خود انتخاب کنید.  

 و حداقل هفته ای یکبار درس ها را با یکدیگر مرور کنید و مطالب درسی را برای هم شرح دهید. ( در انتخاب شریک مطالعاتی خود دقت کنید که او شخصی جدی و قابل اطمینان در درس خواندن باشد ). و از یکدیگر امتحان بگیرید و مطالب را با صدای بلند برای هم توضیح دهید.

11- حل تمرین ها و شرح مسائل را با صدای بلند انجام دهید و تصور کنید که شیمی را به شخص دیگری درس می دهید ، این روش ،مفاهیم را در حافظه ی بلند مدت قرار می دهد.

12- بعد از هر امتحان زمان مناسبی را برای مرور سؤالات امتحانی  در نظر بگیرید و به رفع اشکالات خود بپردازید.


پس از آنکه نتایج امتحان مشخص شد هر سؤال را بخوانید و از خودتان این سؤال های مهم را بپرسید:

الف) به چه دلیل نمره سؤال را از دست دادم آیا به این علت بود که مفهوم سؤال را نفهمیدم ؟

ب) به چه دلیل نمره سؤال را از دست دادم آیا به این علت بود که سؤال را کامل نخواندم و در مورد آن خوب فکر نکردم ؟

ج) به چه دلیل نمره سؤال را از دست دادم آیا به این علت بود که مطالب را نمی دانستم و در مفاهیم مشکل داشتم؟

در این صورت من برای مطالعه بیشتر نیاز دارم که ،از یادداشت های کلاسیم یا از کتاب درسی و یا کتاب های کمک درسی استفاده کنم.





موضوع: دانش آموزان دوره متوسطه دوم،
[ چهارشنبه 4 آذر 1394 ] [ 09:05 ق.ظ ] [ حسن بقایی ]
ابزار رایگان وبلاگ

ابزار وبلاگ

کد جمله های دکتر شریعتی