تبلیغات
گروه مشاوره سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان و اردن - علائم افت تحصیلی دانش آموزان

علائم افت تحصیلی دانش آموزان


O انجام ناقص تکالیف

 Oهمراه نبردن کتاب

Oانباشتگی تکالیف

Oخواب آلودگی واحساس گرفتگی

  Oعدم رغبت تحصیلی

Oفاصله گرفتن با عوامل آموزشی

Oحضور نامرتب در مدرسه

Oمورد بازخواست معلمان ووالدین

Oدست کشیدن ناگهانی از تلاش


عوامل مربوط به دانش آموز


Oنداشتن هدف واقعی وانگیزش درونی

Oعدم برنامه ریزی دقیق

Oنداشتن اعتماد به نفس وضعف اراده

Oتاخیریا غیبت های طولانی

Oعدم توانایی درک مطلب عدم تمرکز حواس

Oضعیف بودن پایه تحصیلی درس خاص

Oکمرویی ، اضطراب، اشتغال نیمه وقت

Oدرونی ساختن پیام ناتوانی و شکست


عوامل مربوط به مدرسه


Oآزمونهای بیش ازاندازه

Oفقدان ارزشیابی از عملکرد معلمان

Oعدم ارتباط محتوی درسی با نیازهای روزمره

Oروش تدریس منعطف بر حافظه (معلم محوری )

Oنا آشنایی مدیران ومعلمان با اصول روان شناسی

Oنا آشنایی مدیران ومعلمان با اصول نوین تدریس

Oجو عمومی نامناسب مدرسه

Oمزاحمت ها وشوخی های نابجا در کلاس


عوامل مربوط به خانواده


Oاختلافات خانوادگی (طلاق فیزیکی یا روانی )

Oبی تفاوتی والدین نسبت به درس دانش آموز

Oبیسوادی والدین

Oفقدان مکان مطالعه

Oبروز تغییرات منفی درخانواده (اعتیاد و ورشکستگی

چرا برنامه ریزی ؟

۱- حجم زیاد منابع

۲– زمان محدود

۳ – مدیریت زمان

۴ – رقابت شدید


۱۰ راه برای افزایش تمرکز در حین مطالعه

خیلی از دانش آموزان مشکل تمرکز در حین مطالعه را دارند. توانایی تمرکز گرفتن در حین مطالعه برای عملکرد خوب در حین کلاس و در هنگام امتحان دادن، حیاتی است

۱-در مکان ساکتی که شما را دچار حواس پرتی و وقفه در مطالعه نکند، به مطالعه بپردازید

-۲سعی کنید فضایی فقط مخصوص مطالعه ایجاد کنیدیک برنامه ریزی درسی انجام دهید که نشان دهد چه کارهایی باید انجام دهید و هر کار (یا تکلیف و مطالعه درسی را) در چه زمانی باید انجام دهید. این کار ساختاری را به شما می دهد که برای مطالعه مؤثر به آن نیاز دارید

۳- سعی کنید در زمانی از روز به مطالعه بپردازید که بهترین بازدهی را دارید. بعضی افراد در صبح زود عملکرد خوبی دارند و برخی در آخر شب. شما خودتان می دانید که چه ساعتی بهترین عملکرد را دارید.

۴- فراموش نکنید هنگامی که می خواهید به مطالعه بپردازید گرسنه یا خسته نباشید در غیر این صورت انرژی لازم برای تمرکز را نخواهید داشت. همچنین تناسب جسمانی خود را حفظ کنید.

۵- سعی نکنید در یک زمان دو کار را با هم انجام دهید. شما نمی توانید بر روی هیچ کدام از آنها تمرکز خوبی داشته باشید. تمرکز به معنای توجه کردن به یک چیز و چشم پوشی از دیگر چیزهاست.

۶- کارها(تکالیف) بزرگ را به مجموعه ای از کارهای کوچکتر بشکنید به طوری که در هر مرتبه یکی از آنها را انجام دهید. اگر تلاش کنید که یک کار(تکلیف) بزرگ را به طور یک مرتبه انجام دهید، ممکن است احساس مضمحل شدن و در هم فروشکستن پیدا کنید و قادر به حفظ تمرکز خود نباشید.

۷- ریلکس و راحت باشید. وقتی که عصبی و هیجان زده هستید، سخت می توانید تمرکز کنید. داشتن آرامش در هنگام انجام کاری که نیاز به تمرکز دارد، مهم است. مدیتیشن برای خیلی از دانش آموزان مفید است.

۸- ذهن تان را از افکار مزاحم پاک کنید. ثبات فکری برای تمرکز مهم است. ممکن است شما به وسیله ی افکار خودتان دچار حواس پرتی شوید. مراقب افکار خود باشید و از افکاری که ادامه دادن به آنها حواس شما را پرت می کند، بپرهیزید. خیال پردازی نکنید.

۹- نسبت به آن چه که در حال مطالعه اش هستید، خود را علاقه مند کنید. سعی کنید با مربوط کردن آن چه مطالعه می کنید به زندگی خودتان، تا آن جا که ممکن است آن را معنی دار کنید. این کار می تواند شما را به تمرکز وادار کند.

۱۰- هر وقت حس کردید خسته شده اید، استراحت کنید. هیچ فرمول ثابتی برای زمان استراحت دادن به خود، وجود ندارد. خودتان خواهید دانست که چه زمانی نیاز به استراحت دادن به خودتان دارید.

مطالعه کردن بدون تمرکز مثل این است که بخواهید سطلی را که ته آن سوراخ است ، پر کنید. مشخص است که جواب نمی دهد.

آمادگی برای مطالعه

مقدمات و شرایط اولیه‌ی لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ آیا تا كنون دقت كرده‌اید كه هر جلسه‌ی مطالعه‌ی شما چگونه شروع می‌شود؟ شاید كمتر دقت كرده باشید كه یكی از نقطه ضعف‌های اساسی بیشتر دانش‌آموزان به نحوه‌ی آغاز مطالعه باز می‌گردد.

مطالعه بدون كسب آمادگی‌های لازم، مانند شنا كردن بدون یادگیری مهارت‌های شنا است. كسی كه بی‌مقدمه وارد مطالعه شود، علاوه بر این كه چیز زیادی یاد نخواهدگرفت، زمان زیادی را هم از دست خواهدداد

 

مكان مطالعه دانش‌آموزان در خصوص مكان مطالعه عادت‌های متفاوتی دارند. مطالعه در منزل، پارك و كتابخانه‌های عمومی از رایج‌ترین مكان‌های مطالعه محسوب می‌شوند. آن چه در این باره باید بدانید این است كه محیط و مكان مطالعه علاوه برداشتن شرایطی چون سكوت و آرامش، باید تا حد امكان ثابت و بدون تنوع باشد. اگر واقعاٌ می‌خواهید با تمركز مطالعه نمایید باید سعی كنید كه خود را به محیط یكنواخت و ثابت عادت دهید

. بنا بر این فضاهای عمومی مانند پارك، برای یك مطالعه‌ی جدّی، مكان مناسبی محسوب نمی‌شود. تغییرات مكرر در دكور اتاق و یا مكان مطالعه نیز چون مخلّ تمركز می‌شوند توصیه نمی‌گردد.بعضی‌ها دوست دارند موقع مطالعه كسان دیگری مانند دوستان دور و برشان باشند. اگر هدف از این كار مطالعه‌ی گروهی و رفع اشكال باشد خوب است

اما در هر حال، باید زمان‌هایی برای مطالعه‌ی فردی -به صورت تنها- در نظر گرفته شود.

اگر می‌توانید و امكانات لازم را دارید بهترین مكان برای مطالعه‌ی توأم با تمركز، منزل خودتان و البته یك اتاق مشخص است و اگر علی‌رغم فراهم بودن امكانات و شرایط وهمكاری اعضای خانواده، باز دوست دارید كه در فضاهای دیگری مطالعه نمایید،به کتابخانه بروید

هدفمندی مطالعه

این موضوع را از زوایای مختلف می‌توان مورد بحث قرار داد. یك بُعد مهم هدفمندی به نیّات و ایده‌آل و انگیزه‌های شما برمی‌گردد. بُعد دیگر آن به آرامش ذهنی و نظم رفتاری شما مربوط است. یكی دیگر از ابعاد آن این است كه شما چه قدر مهارت‌ها و ظرافت‌های لازم در برنامه‌ریزی و به خصوص پیش‌بینی تغییرات به خرج دهید. یعنی این كه اگر قسمتی از برنامه‌ی شما اجرا نشد و یا طولانی شدن یك برنامه منجر به اختلال در برنامه‌های دیگر شد چه طرح‌های هدفمندی را پیش‌بینی كرده‌ باشید.

هدفمندی در مطالعه یعنی داشتن یك ذهنیت روشن و شفاف درباره‌ی اهداف برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های لازم.

به عبارت دیگربایک ذهن ابهام‌گرا و پیچیده و سردرگم نمی‌توان مطالعه‌ای موفق داشت. اگر از پس خود بر نمی‌آیید به مشاور مراجعه كنید

باید به طور شفاف بدانید كه چه در مغز شما می‌گذرد و چه می‌خواهید بكنید.

آغاز هشیارانه

هشیاری یعنی داشتن یك آگاهی ارادی و به عبارت بهتر یعنی بیداری آگاهانه

بسیاری از دانش‌آموزان برای ورود به مطالعه بیدار هستند ولی هشیاری لازم را ندارند.

شاید برای شما پیش آمده كه مطالعه‌ی درسی را شروع كرده‌اید، اما بعد از گذشتن دقایقی تازه متوجه شده‌اید

دچار حواس‌پرتی می‌شوید و یا مطالب را خوب درك نمی‌كنید.

مطالعه‌ی شما وقتی هشیارانه است كه شما از لحظه‌ی شروع مطالعه

و بعد در لحظه لحظه‌ی ادامه‌ی آن بدانید كه دارید چه می‌كنید و كاملاٌ كنترل ارادی بر رفتار خود داشته‌باشید.

چگونه می‌توان مطالعه را هشیارانه آغاز كرد؟    وضو بگیرید، نیت كنید، برای یكی دو دقیقه چشمان خود را ببندید و افكارتان را بر روی كاری كه می‌خواهیدانجام دهید متمركز سازید

یك تذكر آمرانه و جلب توجه كننده به خودتان بدهید. مثلاً به خود دستور بدهید كه من در این لحظه با آمادگی كامل می‌خواهم مطالعه‌ی این قسمت از كتاب را شروع كنم

علامت یا رمز به خصوص را برای خود تعیین كنید

برای درس خواندن خود یک هدف کلی را در نظر بگیرید و همیشه نگاهتان به آن هدف باشد .این هدف به شما نیرو و انگیزه می بخشد و جهت کلی درس خواندن شما را معین می کند. زندگی شما را چگونگی آرزوهایتان تعیین میکند . آرزوهای قبول شدن در رشته های خوب را در سر بپرورانید و مهم تر اینکه خود را لایق قبول شدن در این رشته ها بدانید

تلقین مثبت نقش مهمی را در موفقیت شما ایفا می کند ، قبل از ورود به کلاس درس و جلسه امتحان چند بار به خود بگویید ْمن “آماده ام”‏

طوری درس بخوانید که هر روز یک گام به مهمترین هدف تحصیلی خود نزدیکتر شوید.

بخش عمده ای از موفقیت و عدم موفقیت شما در تحصیل، توسط کسانی تعیین می شود که با آنها رفت و آمد می کنید دوستان خود را از بین شاگردان خوب کلاس انتخاب کنید،

“اگر می خواهید با عقاب پرواز کنید نمی توانید با بوقلمون راه بروید” برای این که به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنید باید در آزمون پشتکار قبول شوید

خود را برای ناملایمات وسر خوردگی های احتمالی که ممکن است در مسیر موفقیت های تحصیلی برای شما پیش آید آماده کنید و دیگر هراسی به خود راه ندهید.

اگر تا کنون در درستان موفق نبوده اید به خود بگویید که تواز این پس میتوانی خوب درس بخوانی و نگذاری عدم موفقیت برای شما تبدیل به یک باور ذهنی شود.

همانگونه که مایک تاد، تاجر فرانسوی می گفت : من هرگز فقیر نبوده ام اما ور شکسته ام ، زیرا فقر یک قالب فکری و ورشکستگی حالتی گذرا است

هر چه ذهنتان آزادتر باشد بهتر می توانید درس بخوانید ، پس ذهن خود را از مطالب بی فایده انباشته نکنید

آنچه را باید در طول روز انجام شود در یک دفتر یادداشت کوچک بنویسید

تمام لوازم التحریری را که نیاز دارید در یک جعبه بگذارید تا وقتی خواستید شروع به درس خواندن کنید در دسترستان باشد

برای درس خواندن حتی الامکان جایی را انتخاب کنید که در آن کارهای دیگر صورت نمی گیرد

وضعیت ظاهری محلی که در آن درس می خوانید نقش تعیین کننده ای در نظم فکری شما دارد،

قبل از درس خواندن کمی از وقت خود را به منظم کردن محل مطالعه اختصاص دهید

وضعیت نور و تهویه مناسب اتاق مطالعه تان را، کنترل کنید

به محض این که نشستید مطالعه را آغاز کنید، اگر برای مدت طولانی پشت میز بنشینید ولی مطالعه ای صورت نگیرد خود به خود موضوعات دیگری به فکر شما خطور می کند

هر بار که می خواهید مطالعه را شروع کنید قسمت های از قبل خوانده شده را مرور مختصری کنید و اگر قسمت هایی برایتان نا آشنا بود آن را دوباره بخوانید قبل از شروع هر فصل نگاهی اجمالی به آن بیندازید و با موضوع کلی مطالب و سر فصل های آن آشنا شوید

هنگام مطالعه اگر فکری خارج از درس به ذهنتان آمد آن را پس نزنید،خیلی آرام به خود بگویید «الان وقت درس خواندن است» سپس آن فکر را در دفتر یادداشت کوچکی بنویسید تا در فرصت مناسب به آن بپردازید

اگر فکری به شدت ذهنتان را در گیر کرد و تشخیص دادید که دیگر درس خواندن در این شرایط موثر نیست، مطالعه را رها کرده و سعی کنید که آن مساله را برای خود حل کنید

قبل از ورود به کلاس درس حتما مطالعه ای سریع و اجمالی به موضوعی که قرار است در آن جلسه تدریس شود داشته باشید، این مطالعه ی اولیه می تواند به شما اطلاعات کلی بدهد و اشتیاقتان را در مورد موضوع تدریس بر انگیزاند و در نتیجه بازده شما را در کلاس درس افزایش دهدپس از این که مطالب دشوار کتاب فهمیدید، خلاصه ی آن را به زبانی ساده در حاشیه کتاب و یا در دفتری جداگانه بنویسید

تصاویر مجازی از مطالب و ایده هایی که می خوانید بسازیدو اگر می توانید آن را با زبان طنز در آمیزیدسعی کنید مطالبی را که می آموزید با دانسته های قبلی خود پیوند بزنید یا مورد مقایسه قرار دهید





موضوع: اولیای دانش آموزان،
[ چهارشنبه 18 آذر 1394 ] [ 12:43 ق.ظ ] [ حسن بقایی ]
ابزار رایگان وبلاگ

ابزار وبلاگ

کد جمله های دکتر شریعتی