تبلیغات
گروه مشاوره سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان و اردن - علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی وراهکار های رفع آن

علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی وراهکار های رفع آن

درس ریاضی عموما برای دانش آموزان مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است . این درحالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش آموزان و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد .

بسیاری از معلمان فرهیخته که هم به آموزش ریاضی علاقه مندند و هم اشتیاق آموختن آن را به بچه ها دارند ،‌همواره دنبال راه وروش هایی هستند که این درس را شیرین و فهمیدنی کنند و درواقع بچه ها را با ریاضیات آشتی دهند .

بیش از 50درصد دانش آموزان مقاطع مختلف معمولا در درس ریاضی مشکل اساسی دارند . بسیاری از دانش آموزان حتی در ساده ترین مطالب ریاضی مربوط به سال های قبل اشکال دارند . در ابتدای سال تحصیلی معمولا مشکلات یادگیری ریاضی به دلیل فراموشی مطالب پایه بسیارزیاد است و دانش آموزان کشش لازم برای یادگیری ریاضی را ندارند . وقتی که مطالبی را تدریس می کنیم نمی فهمند و با دهانی باز وچشمانی گرد شده به معلم وتخته سیاه می نگردند!

وقتی که از چند نفرشان درس می پرسیم به ندرت کسی جواب درستی می دهد دائم ترسناک بوده وچشمانشان را به زمین می دوزند ! لگر یک امتحان پایه از آنها بگیریم میانگین نمرات امتحانی پایین خواهد بود .

عوامل بسیاری در پایین بودن نمرات امتحانی نقش دادند . از جمله :‌

-     پایه ضعیف در درس ریاضی از سال های قبل .

2-     قبولی با استفاده از تک ماده در خرداد ماه سال قبل

3-     قبولی با استفاده از تقلب و گفته شدن سوالات قبل از امتحانات

4-     کم هوشی و دیرآموزی بعضی از دانش آموزان

5-     نداشتن اعتماد به نفس در درس ریاضی

6-     مشکلات جسمی بعضی از دانش آموزان ، سوء تغذیه ،‌ضعف چشم و .....

7-     نداشتن معیار مشخص در ارزشیابی درس ریاضی

8-     بی توجهی معلمان به راه های شکوفاسازی خلاقیت کودکان ابتدایی

9-     بی سوادی و کم سوادی برخی از اولیا در نرسیدن به تکالیف و تمرینات درس ریاضی فرزندانشان .

10-      نداشتن برنامه ریزی درست و اساسی از جانب دانش آموزان

11-                         افت در دروس دیگر و تاثیرآن بر ریاضیات ازجمله دروس فارسی و املا

12-                         فراموشی وعدم توجه کافی در هنگام نوشتن وحل تمرین ها

13-                         کم رویی بعضی از دانش آموزان

راهکار های مناسب

اقدام هایی که برای چنین دانش آموزانی می توان انجام داد می تواند به قرار زیر باشد :

ابتدا باید در چند جلسه اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کرد . برگزاری امتحانات به صورت کتاب باز (Open book  )

می تواند انجام شود تا دانش آموزان اعتماد به نفس پیدا کنند . باید آن ها را تشویق کرد که خودشان مطالب را یاد بگیرند وتمرین ها را حل کنند . زود ناامید نشوند . اگر دانش آموزی تمرینی را حتی ناقص حل کرد باید اورا تشویق کرد . هربارکه با کوچک ترین مطلبی یک نمره خوب برای دانش آموز گذاشته شود کم کم این دانش آموز از درس ریاضی ومعلم ریاضی خوشش می آید . باید سعی کرد که ضعف دانش آموزرا به رویش نیاورد .

***

با هم مطالعه کردن یکی از روش های شناخته شده وموثر یادگیری درمیان دانش آموزان است . پژوهش هایی که درباره اثربخشی از روش مطالعه مشارکتی انجام گرفته است نشان داده اند ،‌دانش آموزان و دانش جویانی که به این طریق مطالعه می کنند از کسانی که مطالب را برای خودشان خلاصه می کنند یا صرفا به مطالعه مطالب می پردازند ،‌بیش تر می آموزند و آموخته ها را برای مدت طولانی تری در یاد نگه می دارند .

به همین جهت گروه بندی دانش آموزان در کلاس که متشکل از دانش آموزان ضعیف و قوی و متوسط می باشد ،‌در رفع اشکالات درسی آن ها بسیارموثراست .

نوشتن چرک نویس هم در بسیاری از دانش آموزان بسیار کمک کننده است . تمرین و تکرار در زمان های متفاوت هم در به خاطر سپاری ویادگیری مطالب ریاضی نقش اساسی دارند . که معمولا دانش آموزان ضعیف از آن ها قافل هستند .

***

یکی از عوامل پیشرفت یا افت تحصیلی داشتن هدف است .

داشتن هدف موجب می شود دانش آموز برای رسیدن به آن برنامه ریزی نماید و با جهت از قبل تعیین شده حرکت کند . هدف ، جهت خاصی به موضوع های درس می دهد و روش مطالعه ویادگیری را آسان می کند .

***

البته می توان از راه های مختلف دیگر به یادگیری ریاضی در سطح مدارس کمک کرد عبارتنداز :‌

-           ایجاد امکانات لازم برای افزایش سطح فرهنگی خانواده که بتواند بسیاری از مشکلات درسی فرزند خود را برطرف کند .

-           آموزش روش های جدید تدریس به معلمان و حذف روش های سنتی .

-           تهیه وسایل کمک آموزشی در زمینه تدریس

-           داشتن طرح درس معلم

-           نیازهای متفاوت کودکان باید مورد ملاحظه قرار گیرد .

-           برای کودکان باید فرصت های برابر در یادگیری ریاضیات فراهم شود .

-           حل مساله یکی از روش های آموزشی ریاضیات است . باید معلمان با به کار گرفتن این شیوه ی آموزش دانش آموزان را درگیر محاسبات از مفاهیم ساده به پیچیده نماید .

معلمان باید ضعف در برقراری ارتباط با دانش آموزان را از بین ببرند .

برای نفوذ در مخاطب باید سازوکار یادگیری او را شناخت . با او ارتباط برقرار کرد .

بعضی از انسان ها از طریق تصویر وبعضی از طریق شنیدن بهتر یاد می گیرند .

اغلب نشان دادن یک شکل همراه با یک مثال شهودی می تواند به تفهیم بهتر وبیشتر مطالب کمک کند .

***

بی توجهی نکردن به سوالات دانش آموزان و مطرح کردن یک سوال حساب شده و مناسب می تواند ،‌زمینه ساز یادگیری یک مفهوم باشد . می تواند انگیزه دانش آموزان را نسبت به آنچه به او آموزش داده می شود بالاببرد و همچنین ذهن کنجکاو او را با مساله درگیر کند .

از فرمایشات معصومین است که می فرمایند :‌حُسنُ السوال نِصفُ العلم ِ نیمی از علم و یادگیری درخوب سوال کردن است .

***

معلمان باید علاقه و محبت خود را هم به صورت کلامی و هم از طریق غیر کلامی چون : توجه به دانش آموز حفظ تداوم ارتباط چشمی با آنان ،‌لبخند زدن و ایما اشاره نشان دهند .

***

باید آموزش و پرورش در دوران ابتدایی وراهنمایی برعملکرد معلمان ریاضی نظارت بیشتر داشته باشد . هر سال کلاس های موثر ضمن خدمت برگزار شود ونهایتا معلمان باید تصمیم بگیرند که درمورد تدریس ونحوه ی یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی تغییراتی ایجاد کنند واز روش هایی استفاده کنند که دانش آموزان در کلاس فعال باشند ودرآن ها ایجاد انگیزه شود .



[ شنبه 21 آذر 1394 ] [ 09:38 ب.ظ ] [ حسن بقایی ]
ابزار رایگان وبلاگ

ابزار وبلاگ

کد جمله های دکتر شریعتی