تبلیغات
گروه مشاوره سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در سوریه و لبنان و اردن - چگونه افکار مزاحم را از خود دور کنیم ؟

چگونه افکار مزاحم را از خود دور کنیم ؟

اول اینکه همیشه باید چند سئوال رو، وقتی فکری به ذهنتون میرسه از خودتون بپرسید:

– آیا این فکر درسته؟

– آیا این فکر مهمه؟

– آیا این فکر مفیده؟

با پرسیدن این سئوالات مقدار زیادی از توجه شما از افکار مزاحم برداشته میشه و بطور اتومات ذهنتون به اونها کمتر توجه میکنه، اما این ساده ترین و اولین قدم هست.

  • یک برچسب به افکار خود بزنید.

    بجای اینکه بگین “من یک بازنده هستم” بگین “من فکر میکنم که یک بازنده هستم” یا بجای اینکه بگین “این کار درست انجام نخواهد شد” بگین “من فکر میکنم که اینکار درست انجام نخواهد شد”. شاید این نکته خیلی ساده به نظر بیاد ولی یک نکته خیلی ظریف داره اونم اینه که به ذهن میگه این فقط یک فکر هست و ممکنه که درست نباشه.

 

  • از افکار خود تشکر کنید.

    همیشه وقتی یک فکر منفی میاد تو ذهنتون مثلا نگرانی از اینکه یک اتفاق بدی بیفته از فکرتون تشکر کنید. مثلاً “نکنه که این هواپیما سقوط کنه … یا نکنه خلبان زیاد وارد نباشه و نتونه این پرواز رو با موفقیت به پایان برسونه”، این موقع بگین “ممنون فکر من، از اینکه به فکر سلامتی من هستی و نگران حال من هستی متشکرم، ولی جای نگرانی نیست من خودم حواسم هست” . حتی می تونید هر از گاهی برای فکرتون یک تقدیر نامه بنویسید و بابت اینکه حواسش به شما هست قدردانی کنید.

 

  • افکار منفی را به پرواز درآورید.

    تصور کنید که افکار منفی خود را روی یک برگ یا یک بادکنک می نویسید و آنها را رها می کنید و میبینید که از شما دور می شوند. برای هر فکر یک برگ یا بادکنک تصور کنید و برای فکر منفی بعدی یکی دیگه و همینطور ببینید که اونها دارند پرواز میکنند و از شما دور می شوند.

 

  • افکار مزاحم رو به ترانه تبدیل کنید.

    سعی کنید فکر منفی که میاد تو ذهنتون بصورت آواز در بیارید و اون رو بخونید. اینکار کمک میکنه که به ذهنتون بفهمونید که این فکر خیلی مسخره و پوچ هست. حتی بهتره که این آواز رو به زبون بچه گانه و کمی هم مسخره بخونید.

 

  • برای داستان خود یک نام برگزینید.

    معمولا بیشتر اوقات افکار مزاحم حول محور یک چیز می گردند و در مورد یک داستان هستند. یا در مورد کار هستند یا درس یا یک رابطه و … در اینصورت میتونید برای اون داستان یک نام انتخاب کنید. مثلا فکری که خیلی وقتها وجود داره اینه که “من نمیدونم که الان واقعا دارم چیکار میکنم یا کاری که می کنم درست هست یا نه” در اینجا می تونید بگین که “آهان این ادامه همون داستان “منِ گیج” هست” و به همین سادگی اجازه میدید اون فکر بیاد و بره.

 

  • در هر صورت اقدام کنید.

    نکته خیلی مهمی که باید همیشه مد نظر داشته باشید اینه که شما وقتی که افکار منفی در ذهنتون هست می تونید در همان حال رفتار یا واکنشی هم داشته باشید. یعنی در واقع لازم نیست که بشینین تا اون فکر که تموم شد بعد اقدام کنید. ذهن شما این امکان رو داره که در آن واحد چند کارو با هم انجام بده، پس بلافاصله هنگام ورود فکر به ذهنتون شروع به واکنش نشون دادن بکنید.

 

در انتها بازهم باید مثل همیشه تاکید کنم که دونستن این نکات مفید هست ولی ارزش چندانی نداره اگر به آنها عمل نکنیم.

امیدوارم که ذهنی همواره مثبت و آرام داشته باشید



[ چهارشنبه 9 دی 1394 ] [ 01:03 ق.ظ ] [ حسن بقایی ]
ابزار رایگان وبلاگ

ابزار وبلاگ

کد جمله های دکتر شریعتی